A.S.K.A.L.I.N.
Asociația de Karting a Liceului Ion Neculce a liceului bucureștean, înființată în 1971 de către profesorul Mircea Eron Ionescu , a fost prima echipă de karting din România.
Karturile erau fabricate, după un proiect al d-lui Ion Bobocel, în atelierele Centrului pentru modelism Băneasa și liceului Ion Neculce, cu participarea primilor piloți pe care îi putem vedea în această imagine de la un prim concurs național organizat pe un circuit amenajat în 1973 în parcul central din Giurgiu.
Piloții din imagine sunt, de la stânga la dreapta: Ion Olaru, Radu Grozea, Cătălin Minovici, Ionuț Bobocel, Dumitru Paraschiv și Vladimir Biji. În extrema dreaptă este Gheorghe Ostache un pilot care se va adăuga cu succes echipei din sezonul următor.
Vlad Biji
Vlad Biji evoluând pe circuitul din Giurgiu, în 1973 când încă nu devenise așa de cunoscut. Kartul său, era construit din țeavă de apă, echipat cu roți de roabă și propulsat de un motor CZ de 175cc. În scurta sa carieră de pilot, Vlad a avut evoluții chiar mai pitorești decât aceasta! În mod incontestabil, se poate spune despre el că a fost unul dintre “pionierii” acestui sport în România.
BIJI, VLADIMIR (1950), n. în Bucureşti. A început kartingul la prima echipă din România ASKALIN, din cadrul Liceului „Ion NECULCE” Bucureşti. Un fapt inedit este că V.Biji, la prima cursă organizată în ţara noastră la start kartul pe care îl pilota a pornit înapoi. Kartul său era construit din ţeavă de alimentare cu apă, echipat cu roţi de roabă şi propulsat de un motor CZ de 175 cmc. În scurta sa carieră de pilot, Vladimir a avut evoluţii pitoreşti. A preluat ca şef de echipă şi antrenor Unirea Tricolor Bucureşti pe care a condus-o pe cele mai înalte trepte ale kartingului românesc, devenind campioană naţională de nenumărate ori.
Primul campionat național
5 Noiembrie 1974, imagine de la startul clasei 50cc a primei ediții oficiale a Campionatului Național de Karting, organizată de proaspăt înființata Federație Română de Automobilism și Karting – FRAK. La această primă ediție au participat cam 30 de sportivi din București și Brașov care făceau parte din primele trei cluburi de karting: ASKALIN și Semănătoarea din București și Universitatea din Brașov. S-au disputat titlurile de campioni la clasele 50cc, 125cc și 175cc. Primele titluri de campioni la clasele 50cc și 125cc au fost cucerite de Radu Grozea (ASKALIN – București) și la 175cc de către Dumitru (Dodo) Urdea (Universitatea Brașov)
Primul kart cu roți mici
Imagine de la testele cu primul kart cu roți mici (roți de bechie de avion), construit în 1974 de Radu Grozea în atelierul de prototipuri al Institutului de Tehnică de Calcul din București. La scurt timp după apariția acestui kart, a început și producția altor modele la Brașov, la clubul Universitatea Brașov sub conducerea profesorului Dumitru Telescu și cu sprijinul faimosului pilot și constructor de planoare de la fabrica din Ghimbav, ing. Iosif Șilimon. La ITC – București s-au construit trei astfel de karturi care au fost pilotate de Radu Grozea, Ion Olaru și Sergiu Budu.
Ion Olaru
OLARU, IOAN (1947), n. în Bucureşti. Inginer, specialitatea TCM. A debutat în karting în anul 1973, ca membru al clubului sportiv A.S.K.L.I.N Bucureşti, având coechipieri pe Radu GROZEA, Vladimir BIJI, Ionuţ BOBOCEL, Cătălin MINOVICI, Sergiu BUDU, Constantin RUSU, Petrişor NICULESCU. I-a avut ca mentori pe Ion BOBOCEL – preşedinte al Federaţiei Române de Modelism şi prof. Eron IONESCU de la Liceul „Ion Neculce” Bucureşti. În perioada 1980-1989 a fost Antrenor Federal al FRAK pentru karting. Din anul 1977 este arbitru pentru karting, iar din 1991 este arbitru şi pentru automobilism sportiv. Din 1990 a îndeplinit pe rând funcţii de secretar federal, de secretar general al FRAK, iar din 2004 preşedinte al CNAK-ACR.
Imaginea este dintr-o cursă din ediția 1975 a Campionatului Național, disputată pe circuitul stradal din centrul orașului Slobozia. În perioada respectivă, Ion Olaru era membru al echipei ”Felix ITC” a Institutului pentru Tehnică de Calcul din București, în atelierele căruia au fost construite primele karturi cu roți mici și care erau perfect comparabile cu karturile fabricate în Italia sau Germania.
Ion Olaru a avut o carieră scurtă dar respectabilă (3 ani), după încheierea căreia a devenit un membru important al conducerii Federației Române de Automobilism și Karting.
Prima cursă pe pista din Cluj
Prima participare oficială a echipei de karting Unirea Tricolor – București, la inaugurarea pistei din Cluj în 1976. Componenții acestei prime echipe UTB erau, de la stg. la dr.:
Dan…, Ion Olaru, Ionuț Bobocel, Radu Grozea, Gheorghe Ostache și Cătălin Minovici.
Karturile din imagine erau construite în atelierele A.R.A – București și aveau să fie distruse în cutremurul din 1977.
Primul monopost construit în România
Ionuț Bobocel, evoluând în deschiderea etapei de karting din Slobozia (1976) la volanul primei replici de Formula1, construită în 1970 de către prof. Ion Bobocel cu o echipă din care au făcut parte și Radu Grozea D.Paraschiv și alții. Mașina reproducea fidel mașinile de F1 ale vremii, era echipată cu un bicilindru IJ de 350cc și atingea 160 km/h.
Autobuzul ITB
Devenit faimos pe pistele de karting din anii ’80, autobuzul echipei de karting ITB care a fost folosit și în numeroase deplasări în străinătate ale echipei naționale a fost amenajat în atelierele ITB, sub coordonarea leader-ului echipei ITB – Radu Grozea și a președintelui secției ing. Florin Filip. Era echipat cu 14 locuri de dormit, pentru piloți și mecanici și cu un spațiu tehnic care putea găzdui 11 karturi! Acest mijloc de locomoție, foarte modern la vremea aceea, a contribuit din plin la succesele echipei ITB care a fost de mai multe ori campioană națională.
Doru Țăranu
A fost unul dintre cei mai spectaculoși piloți din kartingul românesc al anilor ’80.
Campion al clasei 250cc, excelent tehnician, antrenor și leader autoritar al clubului LIA – Timișoara.
Emilian Petrescu
A fost membru al echipei de karting a clubului Unirea Tricolor București.
A participat și a câștigat multe curse la clasa 125cc (ICC), de-a lungul unei cariere sportive respectabile de mai bine de 6 ani.
A fost primul sportiv român care, la ediția 1980 a Campionatului European de Karting disputată pe pista Olomouc din Cehoslovacia și la care au participat peste 270 de piloți din toată Europa, a ocupat un excelent loc 34 la doar o singură poziție de calificarea în marea finală.
Primii trei ai clasei 250cc
Prima linie a grilei de start (cu 19 participanți) a etapei de la Galați din 1982. Protagoniștii, care aveau să-și dispute de-a lungul mai multor sezoane titlul de campion, sunt, de la stânga la dreapta: în pole position Dodo Toma (UTB), Radu Grozea (ITB) și Doru Țăranu (LIA Timiș).
Galaţi CTS 1983
Galați 1983. Startul uneia dintre manșele etapei din România a “Cupei Păcii și Prieteniei”, campionatul de karting al țărilor socialiste la care participau cei mai buni 6 piloți ai clasei 125cc din URSS, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia, RDG, Bulgaria și România.
Lupta pentru primele locuri se dădea, de regulă între piloții din URSS și cei din Cehoslovacia (țara producătoare a motoarelor CZ care erau cele mai performante). Locurile 3-4 se disputau între piloții din RDG ȘI Ungaria iar restul între cei din Polonia, Bulgaria și România.
În această imagine, pe primul rând sunt: în pole cehul Milan Shimak, în centru rusul Vladimir Uhov și în extrema stângă un pilot din RDG (echipat cu motor MZ). Karturile erau de producție rusească, italiană, germană sau indigenă (pentru majoritatea concurenților). Nu era admisă decât utilizarea motoarelor de fabricație socialistă (CZ sau MZ) Dintre piloții români care au fost selecționați să repreyinte România în această competiție s-au remarcat Ștefan Lucian, Emil Petrescu, Petre Niculescu și alții.