1956 Primul kart construit de ART INGELS SUA | 1964 BEATLES pe karturi în USA |
A trecut mai bine de o jumătate de veac de la apariția kartingului ca sport mecanic. Primul kart este creat în august 1956 în California (SUA), de către Art INGELS și Lou BORELLI: este un vehicul mic, cu un șasiu tubular alimentat de motorul West Bend de o mașină de tuns iarba. La 14 septembrie 1956, Art Ingels conduce masina in jurul carierelor din Pomona, în cazul în care se organizează o cursa auto. Duffy Livingstone este printre martorii acestui prim apariție publică a kart Ingels. Sedus de această mașinuță, Livingstone construiește două exemple pentru el și un prieten. În noiembrie, Livingstone desfășoară prima sa încercare și îl invită pe asociatul său, Roy Desbrow, cu care reușește o afacere specializată în repararea și fabricarea amortizoarelor de zgomot de mașini și sistemelor de evacuare. Desbrow acceptă momeala și, la rândul său produce trei karturi. Toate aceste karturi îidetermină pe proprietari-producatori să se întâlnească în mod regulat la sfârșit de săptămână pe parcările unor supermarketuri, curse care în mod inevitabil sunt urmărite de poliția locală …
În martie 1957, acești entuziaști descoperă parcul auto Rose Bowl. Rose Bowl este un teatru în aer liber celebru în Pasadena, unde karturile sunt tolerate, chiar de către poliție! Micile autovehiculele sunt astfel văzute de mulțime și Livingstone, Desbrow și Bill Rowles decid să înceapă să livreze karturi sub formă de kit. Ei creează prima companie de productie kart: Manufacturing Company GoKart.
“Karting”. Fenomenul se dezvoltă la nivel național pe teritoriu american și datorită articolelor publicate în revistele “Rod & personalizate” și “Hot Rod Magazine”. Peste tot în Statele Unite ale Americii, artizanii încep să construiască și ei karturi și atunci producătorul GoKart vine repede și produce 500 de karturi pe lună! La rândul său, Art Ingels părăsește compania și mașina de curse unde era angajat până atunci și se dedică exclusiv Kartinguluiu și, cu Lou Borelli, lansează marca Caretta.
Pentru a nu mai fi vânați de poliție și a nu mai vedea că apar diferite tipuri de karturi, unii entuziaști conduși de Don Boberick și Marvin Patchen decid să înființeze un organism oficial care să reglementeze activitățile de Karting și implementarea reglementărilor sportive și tehnice: Clubul GoKart al Americii (GKCA). Unele părți ale reglementărilor tehnice stabilite prin această asociație vor rămâne neschimbate până astăzi. Așa este cazul dimensiuni dintre roți, care trebuie să fie cel puțin egală cu două treimi din ampatament. În conformitate cu normele inițiale, clasele de capacitate sunt 84cc, 168cc si 270cc. GKCA reușește să obțină autorizația de la cei responsabili ai Shopping Center Easland în West Covina de a utiliza parcarea de două ori pe lună. O cursă inițială, considerat ca fiind primul concurs oficial din istoria Kartingului, este organizat acolo la sfârșitul lunii decembrie.
1958. Cele câteva exemplare de reviste americane care circulă în jurul lumii trezesc pasiuni pe celelalte continente, iar primele karturi de casă apar peste tot, construite cu orice piese care pot fi utilizate, cum ar fi motoarele de motociclete sau roți cu un diametru destul de mare. În ceea ce privește primele karturi americane, ele sunt însă exportate doar prin baze militare americane în alte țări, cum ar fi în Japonia sau în Marea Britanie.
Primul circuit permanent de karting are loc în decembrie 1958 la Azusa (SUA), atunci când GoKart Manufacturing Co. – sufocată de comenzi – dezvoltă o unitate nouă de producție.
1959. Pentru a preveni orice gânduri că un kart poate fi o jucărie, GoKart Manufacturing Co. se angajează într-o demonstrație neobișnuit: în luna iulie, se execută o cursă timp de 7 zile și 7 nopți pe un circuit de 2.5 mile cu un kart la volanul căruia au fost 28 de șoferi, pentru a acoperi 5260 mile (8463 km). Kartul se confruntă cu doar două probleme în această cursă maraton: scurgeri la un rezervor de combustibil și o coliziune cu un iepure gigant … Pentru conducerea de noaptea piloții au fost ajutați de o mașină care a mers înaintea kartului și le-a luminat pista!
Un nou club cu ambiții naționale și internaționale este creat în SUA, sub numele de Grand Prix Kart Club of America (GPKCA). În anii următori multe alte asociații sunt constituite într-o asemenea măsură încât proliferarea lor dar și particularitățile reglementărilor lor diferite ar fi încetinit dezvoltarea kartingului.
În decembrie 1959, GPKCA organizează în Nassau, Bahamas, o mare reuniune internațională cu durata de o săptămână și cu premii în bani foarte atractive. Organizatorii și-au luat libertatea de a oferi evenimentului un statut “Campionatul Mondial“. Jim Yamane (SUA) a fost primul câștigător.
Această mașinuță va genera într-un timp scurt o activitate de divertisment răspândită în SUA, devenind o întrecere care în curând va fi preluată și de Europa. Spre finele anilor 60 în SUA existau deja 300 de producători de Karturi care au promovat apariția unei noi discipline sportive viu disputate, denumite karting, sau ”Mini formula 1”.
În Italia, Giovanni Parrilla, fondatorul Moto Parilla, este informat de către importatorul său american de motociclete despre kart și Karting că este în plină expansiune în Statele Unite. El prevede că aceste vehicule mici vor lua cu asalt Europa, mai devreme sau mai târziu, și așa, asistat de Cesare Bossaglia, proiectează un motor specific. Este un 125 cc cu o admisie cu supapă rotativă, cuplat cu o cutie de viteze în 3 rapoarte. Acest motor rămâne ca un prototip, fabricat în două exemplare, care nu este produs pentru că trendul nu merge pe calea cutiei de viteze.
În Marea Britanie, o demonstrație de karting este organizată în cadrul unui eveniment organizat în august la Silverstone mașină, și nu există o altă demonstrație la Brands Hatch în luna septembrie. Federația de Automobilism, CER, se grăbește să introducă norme pentru această nouă formă de curse și, sub influența Villiers (o motocicletă produsă de englezi) lansează, de asemenea, un stil de kart cu cutie de viteze. Primul concurs oficial de karting a avut loc în Marea Britanie, Grand Prix-ul Lakenheath, în luna noiembrie, cu participarea specială a lui Graham Hill, viitor dublu campion mondial F1 și nu numai șofer, care a reușit să câștige în F1, la Indianapolis 500, precum și în cursa de la Le Mans de 24 de ore.
În Franța, revista “Spirou” publică un articol despre febra kartingului din SUA. Urmează și alte ziare și reviste, printre care “L’Action Automobile”, “L’Auto-Journal” și “Tintin”. Prima competiție de Karting din Europa va avea loc în Franța, pe terenul școlii tehnice din Argenteiul în 12 decembrie 1959, iar în 1961 federația franceză de specialitate a eliberat aproape 13.000 de licențe pentru piloți ”încinși de febra” kartingului. În acele zile, vehiculele nu sunt denumite karturi, ci ca “pitici-mașini”.
Curse de karting au avut loc în Noua Zeelandă, în Suedia și în Finlanda, pe piste improvizate. În Finlanda, primele karturi sunt numite “Mikro-autos”.
Primele curse de karting sunt organizate în Italia (Torino, Vallelunga, Grosseto și Monza), în Germania (Wiesbaden), în Danemarca (Naerum Stadion pe piste improvizate și Roskilde pe asfalt), în Belgia (28 februarie pe Heysel Esplanade de la Bruxelles), în Țările de Jos (Zandvoort și Hoensbroek), în Marele Ducat al Luxemburgului (aeroportul Findel), în Irlanda (TEK Dairy), în Spania (Barcelona), în Elveția și în Polonia (Stadion Czestochowa). Prima reuniune Karting în Portugalia are loc în luna decembrie (Amadora), dar prima cursa portugheză oficială are loc în februarie 1961, la Lisabona, în cazul în care spectatorii, cu biletele lor de intrare, primesc dopuri pentru urechi, astfel încât acestea să poată rezista zgomotului a 41 de karturi!
Clubul GoKart al Americii (GKCA) organizează din nou o cursă denumită “Campionatul Mondial”, în Nassau, Bahamas; este câștigat de tânărul Bobby Allen (17 ani).
În 1960 structurile federale se reunesc și stabilesc primele reglemetări ale întrecerilor de karting, iar în 1962 Federația internațională de Automobilism (FIA) crează Comisia Internațională de Karting (CIK). Aceste competiții de karting vor deveni pepiniere ale formării marilor piloți de formula 1.
1961. Au loc primele curse de karting din Ungaria (Budapesta), în Germania de Est (Leipzig), în Austria (Donawitz pe piste de pământ și Feldbach pe asfalt) și în Uruguay (San José).
Pe circuitul “Pista Rossa” din Milano, un eveniment numit “Campionatul Mondial”, are loc la 17 septembrie; cu toate acestea, retrospectiv, în ciuda faptului că a fost organizată sub egida FIA și a Federației Italiene, evenimentul nu a meritat cu adevărat acest titlu. Bobby Allen (SUA) a câștigat cursa rezervată pentru karturi 100 cc, și Giulio Pernigotti (ITA), cursa 200 cc.
1962.FIA (Federația Internațională de Automobile) creează CIK (Comisia Internațională Karting), sub conducerea dlui de Peyerhimoff (FRA), ratificată de către Adunarea Generală anuală a FIA în luna octombrie. Aceasta cuprinde apoi 12 de națiuni și este prezidată de Jean-Marie Balestre (FRA), pentru care este prima numire într-un post oficial din cadrul FIA. El va crea ulterior FISA în 1978 și să fie președinte al FIA de la 1986 la 1993. CIK se angajează să definească reglementări tehnice, efectuează omologarea de motoare 100cc și creează două categorii: o categorie așa-numitul “SPORT”, pentru care motoarele trebuie să fie omologate, vândute la un preț definit de federație și utilizate în versiunea lor originală; și o categorie așa-numitul “RACING”, pentru care trebuie să fie, de asemenea, motoare omologate, dar poate fi modificat. Cupa Națiunilor Europene este organizată la Paris (FRA) în noiembrie și este câștigată de Marea Britanie împotriva Belgiei, Franța, Italia și Germania. Are loc și prima reuniune de karting în URSS.
1963. Campionatul European al Națiunilor este stabilit de către CIK; este o serie de patru-eveniment organizat la Curno-Bergamo (ITA), Vevey (CHE), Frankfurt (GER) și Paris (FRA). În clasificarea finală a echipelor, Franța bate Marea Britanie, Belgia și Germania, și Jean-Michel Guillard (FRA) este clasat neoficial la individual.
1964. Primul Campionatul Mondial de Karting al CIK este organizat în Roma (ITA) pe “Pista d’Oro”. Câștigători: Guido Sala (ITA), Ugo Cancellieri (ITA) și Oscar Costantini (ITA). În afara Campionatul Mondial, CIK continuă să organizeze Campionatul European. Pierre Ugeux (BEL) este ales președinte al CIK și va ține acest post timp de șapte ani.
1965. Guido Sala (ITA) câștigă cel de-al doilea titlu consecutiv de campion mondial de karting în Roma (ITA). El îl bate pe Werner Ihle (GER), Toine Hezemans (LND) și Falko Graf (GER).
1966. Formatul Campionatului Mondial este extins la trei evenimente, și toate trei sunt câștigate de domnișoara Susy Raganelli (ITA). În 1966, ea contribuie, de asemenea, la victoria echipei italiene în Campionatul European, împreună cu coechipierii săi Giulio Pernigotti, Oscar Sala, Guido Sala și Duilio Truffo. Italia căștigă în fața Țărilor de Jos, Marii Britanii și Suediei, al căror vârf de lance este tânărul Ronnie Peterson, viitor pilot de Formula One.
Va continua….
În anii 70 virtuoșii circuitelor de viteză – Ayrton Senna, Alain Prost, Ricardo Patresse, Michael Schumacher vor fi pregătiți în școlile de karting.
Sunt organizate concursuri regionale și naționale, susținute de producătorii de materiale sportive și de iubitorii de întreceri, kartingul fiind de departe cel mai accesibil sport din cele cu motor. Majoritatea participanților beneficiază de circuite indoor sau outdoor, pe care copiii, tinerii și adulții se pot bucura de senzațiile unice ale acestui sport.
1961 Franța – Le Grand Prix du Karting-Club Gangeois remporte un grand succès-18 juin 1961
Construcția pistei | Inaugurarea pistei | |
Cursa | Paddock | |